úterý, května 16, 2006

Mala odbocka

Neda se nez uvazovat nad tim, jak ruzne zeme prisli ke svemu
bohatstvi. Kdyz prectete stucnou historii Thajska, Vietnamu, Laosu a
Kambodzi (coz je to cimz projizdime), tak vsude uvidite jeden velky
centralni bod a to je kolonizace. Proste v urcite dobe sem prisvisteli
Portugalci, Spanele, Francouzi, Anglicani a podobna sebranka, drive
nebo pozdeji pod ruznymi zaminkami napadli zdejsi obyvatele a zabrali
uzemi jako svoje. Potom to dojili a dojili a dojili. Mistni umirali
hladem, v otroctvi nebo evropskymi zbranemi a obrovska mnozstvi
ruzneho zbozi se presunovala do Evropy. Tak 3 z 5 dobrodruhu-kapitanu
nebo vojevudcu tu zakukali, ti 2 plus ti kolem nich hodne zbohatli a
tak nejak mi prijde, ze tim polozili zaklad tomu, co je dnes v tech
zemich, ktere kolonizovali. Kdyz jsem cetl 'Buh deste place nad
mexikem',doporucuji o dobyvani mexika Spanelskou korunou, mel jsem
pocit, ze bych toho Corteze nejradsi uvaril v hrnci. Normalni
zabijaci, hrdlorezove, nelitostni a bez citu. Je mozne ze prave takovy
lide se zaslouzili o to, jak se ty jejich materske staty vyvijeli a
jak ziskali penize (na svuj rozvoj, svoje stavby, svoji vedu)?
Je zajimave, ze Cesi asi zadne kolonie nemeli, ale stejne mezi 2
svetovymi valkami byl cesky stat hodne na spici (asi jsme proste dobry
!).
Cesi do toho, Cesi do toho !

1 komentář:

Zuzana řekl(a)...

:o))) To jsem rada, ze jste taky prisli na tuhle odvekou zkusenost cestovanim :o) Ze mne se vlastenka stala v Nemecku :o) Ac tu plno veci nefunguje, je par jinych, na ktery clovek muze byt opravdu hrdy.